Τρίτη, 14 Ιουλίου 2020
Είναι δύσκολο να υπερεκτιμηθεί το μέγεθος, η δυναμική, το μεγαλείο και η μεγαλοπρέπεια στην κοινή ιστορία των δύο κόσμων μας, του Ελληνικού και Ρωσικού Κόσμου, η απαρχή της οποίας, από ιστορικής, πολιτισμικής αλλά και γεωγραφικής άποψης, μας παραπέμπει στη μυθολογία [9ος άθλος του Ηρακλή, Θησέας, Τελαμώνας, ζώνη Ιππολύτης, Προμηθέας Δεσμώτης, Ιάσων και Αργοναυτική Εκστρατεία], και συνεχίζει με την ιστορική πραγματικότητα, από την αρχαιότητα ακόμη, κυρίως από τον 7ο π.Χ. αιώνα, την εποχή του Μεγάλου Εποικισμού και τη δημιουργία ελληνικών πόλεων-κρατών σε όλη την Παρευξείνια Ζώνη. [Η παρουσία των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο/Μαύρη Θάλασσα αρχίζει μετά τον Τρωικό πόλεμο το 1100 π.Χ. Η Σινώπη πατρίδα του κυνικού φιλοσόφου Διογένη, του κωμικού ποιητή Δίφιλου και του ιστορικού Βάτωνα, ήταν η πρώτη αποικία της Μιλήτου στον Εύξεινο Πόντο το 786 π.Χ. και σαν έδρα εμπορίου, έγινε πολύ σύντομα ένα αξιόλογο λιμάνι με πολυάριθμο στόλο και ισχύ. Ακολούθησαν η Τραπεζούντα (756 π.Χ), η Κερασούντα (700 π.Χ), η Αμισός (Σαμψούντα -600 π.Χ.), η Οδησσός, ο Βαθύς Λιμένας (Βατούμ), η Διοσκούρια (Σοχούμι), η Πιτιούντα, η Αρχαιόπολις (Νοκολακέβι), τα Κοτύωρα (Ορντού), η Τρίπολη, η Αμάσεια, η Ιωνόπολη (Ινέμπολη), η Χερσόνησος, το Παντικάπαιον και άλλες.] Από τον Μεσαίωνα δε και έπειτα, από την εποχή των εμπορικών ταξιδιών των σκανδιναβικών λαών προς το Βυζάντιο μέσω των ρωσικών πόλεων, γνωστών ως «πορείες από τους Βαράγγους στους Έλληνες» και με τον ασπασμό του Χριστιανισμού από τους Ρως από το Βυζάντιο, τη βάπτιση το 988 μ.Χ. του Ρώσου ηγεμόνος του Κιέβου, πρίγκηπα Βλαδίμηρο στην πόλη Χερσόνησος (ελληνική αποικία του 4ου αι. π.Χ.) της Ταυρίδας/Κριμαίας ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ στην ιστορία και στην πορεία των δύο αυτών κόσμων, η ιστορική, πολιτισμική, πνευματική κοινότητά μας ενισχύεται με αδιάλειπτους δεσμούς.
Μεταφερόμενοι στη νεότερη εποχή, εντοπίζουμε ότι η πολιτική και στρατιωτική ιστορία της Ρωσίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία και πορεία του ελληνικού κόσμου: Ρώσο-Τουρκικοί πόλεμοι του 18ου αιώνα (1768-1774, 1788-1791), δραστήρια συμμετοχή του ελληνικού πληθυσμού σε αυτούς στο πλευρό των ρωσικών στρατευμάτων και στόλου, Ναυμαχία Τσεσμέ το 1770, όταν ο ρωσικός στόλος εξολόθρεψε τον τουρκικό πλησίον της Χίου, Κυβερνείο του Αρχιπελάγους της Μεγάλης Αικατερίνης, όταν την περίοδο 1771-1775 τριάντα ένα (31) νησιά του Αιγαίου Πελάγους βρίσκονταν υπό την προστασία της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, μεταναστευτικό κύμα Ελλήνων προς τη Ρωσία (ιδίως μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσική Αυτοκρατορία το 1783, όταν η ρωσική ηγεσία, επιθυμώντας την εγκατάσταση στα νότια σύνορά της ορθόδοξου-ομόδοξου πληθυσμού, παραχωρεί στους Έλληνες εκτάσεις για εγκατάσταση, απαλλαγή από στρατιωτική θητεία και φόρους), ίδρυση ελληνικών κοινοτήτων στη Νότια κυρίως Ρωσία, ίδρυση το 1800 της Ιονίου Πολιτείας (Ναύαρχος Θεόδωρος Ουσακόβ) του πρώτου στην ιστορία ανεξάρτητου ελληνικού κρατιδίου, ρωσική εκστρατεία στη Μεσόγειο υπό την αρχηγία του άγνωστου στην ελληνική βιβλιογραφία Ναυάρχου Ντμίτριι Σενιάβιν, ναυμαχίες του Άθωνα και των Δαρδανελλίων τον Μάιο και Ιούνιο του 1807 αντίστοιχα, όταν για πολλοστή φορά ο ρωσικός στόλος εξουδετέρωνε τον οθωμανικό στόλο, ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας το 1814 στην Οδησσό, δραστήρια συμμετοχή της ρωσικής διπλωματίας στην υπόθεση λύσης του Ελληνικού Ζητήματος, θρυλική Ναυμαχία του Ναυαρίνου τον Οκτώβριο του 1827, όταν ο ηνωμένος άγγλο-γάλλο-ρωσικός στόλος καταστρέφει τον τούρκο-αιγυπτιακό στόλο, Ρώσο-Τουρκικός Πόλεμος 1828-1829 (νίκη της Ρωσίας, Συνθήκη της Ανδριανούπολης στις 14.9.1829, με την οποία η Ρωσία υποχρεώνει την Πύλη να παράσχει στην Ελλάδα αυτονομία και λίγους μήνες αργότερα, τον Ιανουάριο του 1830 υπογράφεται στο Λονδίνο η Ίδρυση του Ανεξάρτητου Ελληνικού Κράτους, το Πρωτόκολλο της Ανεξαρτησίας) - αυτά όλα αποτελούν ορισμένα μόνο παραδείγματα διασταύρωσης της ιστορικής πορείας των δύο ομόδοξων λαών.
Αναμφίβολα, από την στιγμή της υιοθέτησης από τους Ρως της χριστιανικής θρησκείας τον 10ο αι. μ.Χ. εντοπίζουμε το φαινόμενο τακτικής μετανάστευσης στη φιλόξενη ρωσική γη ελληνικού πληθυσμού, για τον οποίον αυτή απέβη δεύτερη πατρίδα. Τα ίχνη τους στην πορεία του ρωσικού πολιτισμού είναι μέχρι σήμερα ανεξίτηλα.
Τους Έλληνες του μεταναστευτικού αυτού προς τη Ρωσία ρεύματος δυνάμεθα να κατατάξουμε σε τέσσερις (4) βασικές κατηγορίες: α) λόγιοι, θεολόγοι, αγιογράφοι, επιστήμονες, β) στρατιωτικοί, γ) διπλωμάτες, 4) επιχειρηματίες.
Στην παρούσα ανακοίνωση θα εστιάσουμε στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα της Ρωσίας κατά τους νεότερους χρόνους, αναφερόμενοι, επιγραμματικά μόνο, στις τρεις (3) άλλες κατηγορίες:
α/ Έλληνες λόγιοι, θεολόγοι, διανοούμενοι-επιστήμονες, αγιογράφοι
Γνωστές είναι οι μορφές του Φωτίου του Μονεμβασιώτη τα άμφια του οποίου κοσμούν τη συλλογή του Μουσείου των Όπλων του Κρεμλίνου, του περίφημου αγιογράφου Θεοφάνους του Γραικού, του Αρχιεπισκόπου Αρσενίου Ελασσόνος που ήταν προϊστάμενος του Ναού των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ στα χρόνια του Ιβάν του Τρομερού, του διαφωτιστή των Ρώσων Μαξίμου του Γραικού (κατά κόσμον Μιχαήλ Τριβώλης), των ιδρυτών της Ελληνολατινοσλαυικής Ακαδημίας, πρώτου ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος της Ρωσίας (1687), αδελφών Ιωανίκιου και Σωφρόνη Λειχούδη, των διδασκάλων του Γένους Νικηφόρου Θεοτόκη και Ευγένιου Βούλγαρη, του προϊσταμένους αρχιμανδρίτης των Ελληνικών Κοινοτήτων Σεβαστουπόλεως και Θεοδοσίας στη Νότια Ρωσία (Ταυρίδα/Κριμαία) Αμβρόσιου Μοσχονησίων (κατά κόσμον Πλειανθείδης). Στην παρούσα ενότητα κρίνεται σκόπιμο να αναφερθεί η άφιξη στη Μόσχα το 1472 της Σοφίας-Ζωής Παλαιολογίνας (κόρης του Θωμά Παλαιολόγου και ανιψιάς του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου) και ο γάμος της με τον πρίγκηπα της Μόσχας Ιβάν 3ο, επί κυβέρνησης δε του γιού τους Βασίλιι Ιβάνοβιτς ο δικέφαλος αετός καθίσταται οικόσημο-έμβλημα του πριγκιπάτου της Μοσχοβίας.
β/ Έλληνες στη στρατιωτική υπηρεσία της Ρωσίας
Στο βιβλίο του «Έλληνες – ναύαρχοι και στρατηγοί στο πολεμικό ναυτικό της Ρωσίας» ο ομογενής ερευνητής μας από την Αγία Πετρούπολη Φώτης Μουρατίδης καταγράφει 101 ανώτερου στρατιωτικού βαθμού Έλληνες που υπηρέτησαν στον ρωσικό στόλο, αναφέρουμε δε μερικά μόνο, ονόματα: Λάμπρος Κατσώνης, Παντελής Αδαμόπουλος, ?λαντίμηρ Αλαφούζοβ, Αλεξιανός, Αντύπας, Αποστολίδης, Βαρδακάς, Βαρβάκης, Βερόπουλος, Γαβρινός, Δημάκης, Ζηλωτής, Καπνίσης-Καπνίστ, Κούμανης, Μαυροκορδάτος, ?άντος, Μεταξάς, ?οτσενίγος, ?υλωνάς, ?αλαιολόγος, ?απαχρήστος, ?απαδόπουλος, Ψαρός, Αλέξανδρος και Δημήτριος Υψηλάντης, ναύαρχος Χρονόπουλος [ο τελευταίος επί σοβιετικής εποχής Ναύαρχος του σοβιετικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας].
Επίσης, δεν δυνάμεθα να μην αναφέρουμε τους Έλληνες της ρωσικής-σοβιετικής περιόδου και δη της περιόδου του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν οι δύο λαοί μας για άλλη μία φορά βρέθηκαν στην ίδια πλευρά του οδοφράγματος, πολέμησαν μαζί, ως σύμμαχοι, για την ελευθερία, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Οι Έλληνες της Σοβιετικής Ένωσης, με σύσσωμο ολόκληρο τον σοβιετικό λαό, διακρίθησαν για την ηρωισμό και την τόλμη τους και κατωτέρω παρατίθενται τα ονόματα αυτών, που τιμήθησαν με το ανώτατο στρατιωτικό παράσημο, αυτό του Ήρωα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου:
γ/ Έλληνες στη διπλωματική υπηρεσία της Ρωσίας
Σε αυτό το σημείο θα επιθυμούσαμε να αναφέρουμε ότι οι διπλωματικές σχέσεις Ελλάδας – Ρωσίας, το ιωβηλαίο των 190 ετών των οποίων εορτάσαμε τo 2018, συνήφθησαν στις 18 Σεπτεμβρίου (6 Σεπτεμβρίου με το παλαιό ημερολόγιο) του 1828, όταν ο τότε Ρώσος επιτετραμμένος Μάρκος Βούλγαρης, ελληνικής καταγωγής, υπέβαλε στον πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια, τα διαπιστευτήριά του, στον γραφικό Πόρο. Το 2016, στο πλαίσιο του Αφιερωματικού Έτους Ελλάδας – Ρωσίας, στο σημείο τούτο τοποθετήθηκε ειδική αναμνηστική πλάκα.
Κατωτέρω αναφέρουμε επιγραμματικά μόνο ορισμένους επιφανείς Έλληνες, που διακρίθησαν στη διπλωματική υπηρεσία της Ρωσίας:
δ/ Ελληνική επιχειρηματική κοινότητα της Ρωσίας
Ο ελληνικός πληθυσμός, που εγκαθίσταται στη Ρωσική Αυτοκρατορία από τα τέλη του 18ου αι., όταν στη Ρωσία προσαρτάται η Κριμαία (1783) και η περιοχή της Novorossiya (1794) [της Νέας Ρωσίας, ως ονομάζονταν τότε, γνωστότερη σήμερα ως Οδησσός/Κυβερνείο Χερσώνος], αξιοποιώντας τα προνόμια, που του παραχωρούν οι ρωσικές Αρχές (ως αναφέραμε ανωτέρω, παραχώρηση γης, απαλλαγή από φορολογία και στρατιωτική θητεία), μετουσιώνεται σε ένα αναπόσπαστο δυναμικό στοιχείο της κοινωνικο-πολιτικής και οικονομικής ζωής της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Οι ελληνικές κοινότητες αναπτύσσουν έντονη κοινωνική, φιλανθρωπική, εκπαιδευτική, και πολιτιστική δράση, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στην επικράτεια της Ρωσικής Αυτοκρατορίας αλλά επεκτείνεται και στον ελληνικό χώρο, στη δε Ρωσία λειτουργούν ελληνικά σχολεία, ελληνικά σωματεία, εκδίδεται περιοδικός τύπος και βιβλία στην ελληνική γλώσσα.
Η ελληνική κοινότητα της Οδησσού παρουσιάζει ιδιαίτερη ανάπτυξη κατά τον 19ο αιώνα. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το γεγονός ότι εδώ ακριβώς ιδρύεται η Φιλική Εταιρεία.
Η Πρώτη Γενική Απογραφή του Πληθυσμού της Ρωσικής Αυτοκρατορίας του έτους 1897 παρέχει τη δυνατότητα δημογραφικής αξιολόγησης και κατάταξης των Ελλήνων του Κυβερνείου της Χερσώνος και, ειδικότερα, της Οδησσού. Στην επικράτεια του Κυβερνείου, λοιπόν, την εν λόγω περίοδο διαμένουν 8.297 Έλληνες, εκ των οποίων το 90,8%, ήτοι 7.535 άτομα, είναι εγκατεστημένα στην ευρύτερη περιφέρεια της Οδησσού.
Η κατανομή του ελληνικού πληθυσμού ανά τους νομούς του Κυβερνείου της Χερσώνος παρατίθεται στον κάτωθι πίνακα.[1]
Νομός Αριθμός Συμμετοχή %
Οδησσού 7.535 90,8
Χερσώνος 295 3,6
Αλεξανδρείας 26 0,3
Ανάσιεβσκι 187 2,3
Ελιζαβετγκράντσκι 148 1,8
Τιράσπολσκι 106 1,3
Στον Νομό της Οδησσού το μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού πληθυσμού, ήτοι 5.086 άτομα, είναι εγκατεστημένα στην ίδια την πόλη της Οδησσού, όπου και αποτελούν την πέμπτη, πληθυσμιακά, εθνική ομάδα μετά τους Ρώσους, τους Εβραίους, τους Πολωνούς και τους Γερμανούς, αντίστοιχα. Οι Έλληνες της Οδησσού, με κριτήριο την υπηκοότητά τους, υποδιαιρούνταν σε υπηκόους της Ρωσίας, της Ελλάδος και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οι πηγές μας παραθέτουν ακριβή και πλήρη στοιχεία μόνο για τους Έλληνες, υπηκόους της Ελλάδος, οι οποίοι, το 1897, ανέρχονταν σε 4.400, ήτοι 86,5% επί του συνόλου των Ελλήνων της Οδησσού. Σημειώνεται, επίσης, ότι κατά την περίοδο 1892-1897 ο αριθμός των Ελλήνων υπηκόων, που διαμένουν στην Οδησσό, αυξάνεται κατά 118 άτομα, γεγονός το οποίο ανάγεται στις ευνοϊκές συνθήκες, που προσφέρει η περιοχή για εγκατάσταση και ανάπτυξη δραστηριότητας. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των Ελλήνων, υπηκόων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, συρρικνώνεται κατά 620 άτομα, γεγονός που αποδίδεται στην αντικατάσταση της τουρκικής υπηκοότητας με τη ρωσική.[2]
Αξίζει, εξάλλου, να παρατεθεί μία κατανομή των Ελλήνων της Οδησσού με κριτήριο το επάγγελμα και τις ασχολίες τους. Η πλειοψηφία τους, δηλαδή 1.837 άτομα, ήτοι 36,1%, ασχολούνται με το εμπόριο, ενώ ένα άλλο σημαντικό ποσοστό, 486 άτομα, ήτοι 9,6%, αναπτύσσουν επιχειρηματική δραστηριότητα. 791 άτομα (15,6%) ασχολούνται με κατεργασία φυτικών και ζωικών ελαίων, 208 άτομα (4,1%) απασχολούνται στην παραγωγή ένδυσης, ενώ 484 άτομα (9,5%) εργάζονται ως βοηθητικό και υπηρετικό προσωπικό.[3]
Από τα ανωτέρω προκύπτει, ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων προτιμά να δραστηριοποιείται στο εμπόριο και τις επιχειρήσεις, ακόμη και εάν πρόκειται για μονάδες μικρού βεληνεκούς. Αρκετοί από τους Έλληνες της Οδησσού διαθέτουν βιομηχανικές μονάδες και εργοστάσια στην Οδησσό, όπως η Ελπινίκη Κόκκαλη εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας, οι Ν.Π. Νικολαϊδης, Περσικίδης, Σακιφίδης εργοστάσιο παραγωγής ειδών διατροφής, Μ. Μπεντάκης στρωματοποιείο, Αλεξανδράκης αλευροποιείο και ελαιοτροβείο, Γιαννόπουλος εργοστάσιο οίνου, Φυρής λατομείο, Λαγός χημική μονάδα, Θεοδωρόβσκι εργοστάσιο επεξεργασίας κρυστάλλου, Γιαλτακώφ μονάδα παραγωγής σαμοβάρ (ρωσικός βραστήρας, που χρησιμοποιείται, κυρίως, στην ετοιμασία του τσαγιού - Σ.τ.Σ.).[4] Οι Έλληνες της Οδησσού, επίσης, υπήρξαν ιδρυτές αξιόλογων εμπορικών οίκων της Νότιας Ρωσίας, όπως οι εμπορικοί οίκοι των «Ροδοκανάκη», «Μαραζλή», «Γιαννόπουλου», «Μαύρου», «Συνα(ο)δινού», «Ράλλη».[5] Πέραν των ανωτέρω, οι Έλληνες της Οδησσού υπήρξαν ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων και καταστημάτων, όπως οι Λαζαρίδης και Τσολάκης ιδιοκτήτες κρεοπωλείων, Σαραντίδης ιδιοκτήτης καταστήματος μουσικών οργάνων, μοναδικού για την εποχή του στην επικράτεια της Ρωσίας, Αρώνης οινοποιείου, Πα(ο)ταμιάνος αλυσίδας πολυκαταστημάτων στην Οδησσό, Παππαρήγας και Αφοί Μαρινάκη Παντοπωλείων, Αμπατιέλλος και Φωτιάδης ξενοδοχείων και εστιατορίων, Δουκελής και Τέτερης πολυκαταστημάτων, Αρεοπάτης και Τανάζης ραφείων, Αμπαρζάκης, Κρειάδης, Ελευθεριάδης και Αφοί Κριάρη ζαχαροπλαστείων, Καππίδης και Ζερβάτης-Περάκης βιβλιοπωλείων, Κωνσταντινίδης-Μικρόπουλος υφασματοποιείου, Παπανικολάου εστιατορίου-ζαχαροπλαστείου, Βρυώνης ιδιοκτήτης των ξενοδοχείων «Tsentralnaya» (=Κεντρικόν) και «Birzha» (=Χρηματιστήριο), Γραικίδης του καφενείου «Θεσσαλία», Σταύρου καταστήματος γουναρικών, Καραζίκης καταστήματος τροφίμων.[6]
Το Μουσείο Φιλικής Εταιρείας βρίσκεται στην οδό Κρέσνι Περεούλοκ (Krasnij Pereulok) αριθ. 18 στην Οδησσό της Ουκρανίας. Στεγάζεται στο σπίτι του Έλληνα επιχειρηματία και εθνικού ευεργέτη Γρηγορίου Γρ. Μαρασλή (1831 – 1907), δημάρχου της πόλης της Οδησσού για δεκαέξι χρόνια, από το 1878 ως το 1895. Εδώ είχαν βρει το πρώτο τους καταφύγιο και συνεδρίαζαν οι Φιλικοί της Οδησσού.
Γρηγόριος Γρηγορίου Μαρασλής - Μέγας Ευεργέτης του Έθνους, (Οδησσός 1831 – 1907), ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στο Παρίσι επιστρέφει στην Οδησσό και καταλαμβάνει διάφορα δημόσια αξιώματα. Ταχύτατα κατέχει τον βαθμό του μυστικού αυτοκρατορικού συμβούλου και στη συνέχεια (1878) εκλέγεται δήμαρχος Οδησσού για πέντε συνεχείς τετραετίες. Επί δικής του θητείας η πόλη αναπτύσσεται ραγδαία, αποκτά δημοτικό θέατρο, πανομοιότυπο του θεάτρου της Βιέννης, νέο σύστημα υδραγωγείων, μηχανικά πλυντήρια, νοσοκομεία, ψυχιατρείο, δύο ανώτερα παρθεναγωγεία και πολλά δημοτικά σχολεία, αίθουσες δημοσίων αναγνωστηρίων, στατιστική υπηρεσία, μικροσκοπικό και βακτηριολογικό σταθμό-εργαστήρι, παλαίστρα κ.α. Δραστηριοποιείται, παράλληλα, στην ενίσχυση της ελληνικής κοινότητας, ιδρύει Ελληνικό Γηροκομείο (για το οποίο παραχωρεί μία ιδιόκτητη πολυκατοικία του στο κέντρο της πόλης), κατόπιν παράκλησης του διευθυντή της εν Οδησσώ Ελληνικών των Αρρένων Εμπορικής Σχολής Λυσάνδρου Χατζηκώστα ιδρύει την κληθείσα «Βιβλιοθήκη Μαρασλή» κ.α.
Κατωτέρω αναφέρουμε και άλλους επιφανείς Έλληνες επιχειρηματίες και Φιλικούς της Οδησσού:
Διευρύνοντας τη γεωγραφική ακτίνα των επιχειρηματιών δράσεων των Ελλήνων της Ρωσίας, κρίνουμε σκόπιμο να αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένα ακόμη ονόματα, όπως:
Εν κατακλείδι επιθυμούμε να επισημάνουμε ότι ο Ελληνισμός και ο Φιλελληνισμός στη Ρωσία ανέκαθεν αποτελούσε ένα τεράστιας σημασίας δυναμικό, που εξασφάλιζε αφ΄ ενός την ευημερία και τη συσπείρωση της ελληνικής κοινότητας στη Ρωσία, τη διατήρηση της εθνικής της ταυτότητας και συνείδησης, αφ΄ετέρου συνέβαλε στην ανάπτυξη του ελληνικού κράτους, καθώς και στην περαιτέρω σύσφιξη των διμερών σχέσεων των δύο ομόδοξων λαών, που τους συνδέει κοινή ιστορική πορεία, κοινοί πνευματικοί δεσμοί, τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο διαπροσωπικών σχέσεων.
Ολοκληρώνοντας την παρούσα παρουσίαση κρίνεται σκόπιμο να αναφέρουμε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματα του Αλεξάντρ Μιλιουκώφ, Ρώσου περιηγητή του δεύτερου ήμισυ του 19ου αι., ο οποίος επισκέφθηκε τη χώρα μας. Πρόκειται για το 1857, περίοδο μετά τον Κριμαϊκό Πόλεμο, όταν η πολιτική ηγεσία της Ελλάδας όλο και περισσότερο προσανατολίζεται προς τη Δύση, ενώ η επιρροή της Ρωσίας στην ευρύτερη περιοχή είναι αποδυναμωμένη. Ο Μιλιουκώφ αναφέρει ότι κατά τον περίπατό του στους πρόποδες της Ακρόπολης και συνοδευόμενος από έναν Έλληνα γνωστό του, με τον οποίο επικοινωνούσε στη γαλλική, συνάντησε έναν ηλικιωμένο Έλληνα βοσκό. Ο βοσκός, στην αρχή, νόμισε ότι ο ξένος περιηγητής είναι Γερμανός, αφού, όμως, έμαθε ότι πρόκειται για Ρώσο «το συνοφρυωμένο πρόσωπο του γέροντα φωτίστηκε. –Ρώσος! – είπε ο γέρος τοποθετώντας το χέρι στην καρδιά, - κάθισε, κάθισε! Οι Ρώσοι είναι προσκεκλημένοι μας! Οι Ρώσοι είναι αδέρφια μας!»[18].
Ειλικρινά, είμαι πεπεισμένη, έχοντας πλέον συμπληρώσει τριάντα (30) συνεχόμενα έτη εγκατάστασης και διαμονής στη Ρωσία, ότι αυτά τα λόγια του Έλληνα βοσκού χαρακτηρίζουν με τον βέλτιστο τρόπο τις σχέσεις των δύο λαών διαχρονικά, πρωτίστως σε διαπροσωπικό επίπεδο, σε επίπεδο απλών ανθρώπων, ανεξαρτήτως πολιτικών συγκυριών, ισορροπιών και ενίοτε πρόσκαιρων σκοπιμοτήτων.
Μόσχα, Ιούλιος 2020
Δρ. Δώρα Γιαννίτση,
Δ/ντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. (www.hecucenter.ru )
Εκπρόσωπος Ρωσίας για τη Μεσσηνιακή Αμφικτυονία
Εκπρόσωπος Ρωσίας Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη
[1] Πρώτη Γενική Απογραφή του Πληθυσμού της Ρωσικής Αυτοκρατορίας έτους 1897. Κυβερνείο της Χερσώνος. Αγία Πετρούπολη, 1904. Σ. 92.
(Pervaya Vseobshaya perepis naseleniya Rossiiskoi imperii 1897 g. Khersonskaya gouberniya. Spb., 1904).
[2] Στο ίδιο. Σ. IV,IX
[3] Στο ίδιο. Σ. 136-137.
[4] Κόσμος, 1906. ? 452, 204. 1907. ? 108, 136. 1910. ? 426.
Ελληνικός Αστήρ, 1913. ? 8.
Αργοναύτης, 1912. ? 14.
Φως, 1909. ? 33.
[5] Σκαλκόφσκι Α.Α. Ιστορικο-στατιστική εμπειρία για το εμπορικό και βιομηχανικό δυναμικό της Οδησσού. Οδησσός, 1839. Σ. 73.
(Skalkovsky A.A. Istoriko-statistichesky opit o torgovykh I promishlennykh silakh Odessi. Odessa, 1839. S. 73).
[6] Κόσμος, 1906. ? 5. 1907. ? 100, 108. 1910. ? 432, 437, 443, 448. 1908. ? 226. 1909. ? 317. 1913. ? 505.
Ελληνικός Αστήρ, 1913. ? 8, 35.
Αργοναύτης, 1912. ? 7, 9.
Ηχώ, 1914. ? 11.
[7] Όρα: Σενκέβιτς Ι.Γ..Η Ρωσία και η Επανάσταση της Κρήτης 1866-1869. Μόσχα, 1970. Σελ. 87.
Αγγελιαφόρος της Οδησσού. Οδησσός ,1867. ? 38, 84, 85, 128.
[8] Στο ίδιο.1867. ? 128.
[9] Σκαλκόφσκι Α.Α. Ιστορικο-στατιστική εμπειρία για το εμπορικό και βιομηχανικό δυναμικό της Οδησσού. Οδησσός, 1839. Σ. 80.
(Skalkovsky A.A. Istoriko-statistichesky opit o torgovykh I promishlennykh silakh Odessi. Odessa, 1839. S. 80).
[10] Στο ίδιο.
[11] Στο ίδιο. Σ. 2.
[12] Στο ίδιο. Σ. 5.
[13] Στο ίδιο. Σ. 7.
[14] Στο ίδιο. Σ. 5.
[15] Στο ίδιο.
[16] TGAK. F. 376. Op. 5. D. 11921. L. 258.
[17] Ibidem.
[18] Μιλιουκώφ Α.Π. Αθήνα και Κωνσταντινούπολη Περιηγητικές σημειώσεις του Α. Μιλιουκώφ το 1857. Μέρος 1. Αγία Πετρούπολη, 1859. Σ. 53.