Δευτέρα, 25 Μαΐου 2009
Τη Δευτέρα 25 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε ομιλία του Προέδρου του Μανιατακείου Ιδρύματος Δημήτρη Μανιατάκη, με θέμα «Το Marketing ως «Εργαλείο Πρόληψης & Αντιμετώπισης Οικονομικών Κρίσεων» με την ευκαιρία παρουσίασης του βιβλίου «Καταναλωτικές Επιδημίες» των καθηγητών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Σιώμκου και Π. Μουρδουκούτα, των εκδόσεων Σταμούλη, στη Στοά του Βιβλίου.
Το βιβλίο «Καταναλωτικές Επιδημίες», των αγαπητών φίλων και διακεκριμένων Καθηγητών Γιώργου Σιώμκου και Πάνου Μουρδουκούτα, αναδεικνύει τις δυνατότητες που υπάρχουν στο σύγχρονο καταναλωτικό περιβάλλον για την ταχύτατη προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, ώστε πλατιές μάζες καταναλωτών να αγκαλιάσουν άμεσα και μαζικά, κάθε τι που μπορεί να προβληθεί ως «μόδα».
Η δομή του βιβλίου στηρίζεται πάνω σε «επτά αρχές» τις οποίες πρέπει να ακολουθούν οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να κάνουν τα προϊόντα τους «μόδα» και να πραγματοποιούν μεγάλες πωλήσεις με ταχύτατους ρυθμούς. Η αξία του βιβλίου γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, καθώς οι συγγραφείς προτείνουν λύσεις για τον τρόπο με τον οποίο ένα προϊόν μπορεί να γίνει γνωστό στους καταναλωτές και να αποτελέσει «μόδα».
Οι «αρχές» αυτές – που αναπτύσσονται με τρόπο κατανοητό και τεκμηριωμένο – θα ήταν πολύ χρήσιμο να μελετηθούν προσεκτικά από επιχειρηματίες και στελέχη, προκειμένου να αξιοποιηθούν για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών επιχειρήσεων, με στρατηγικό στόχο τη δυναμική επέκταση σε νέες αγορές.
Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι το marketing παρέμεινε κατά τις τελευταίες δεκαετίες το «βασικό εργαλείο» προώθησης της οικονομικής ανάπτυξης και των επενδύσεων, του εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων και της ανόδου της κοινωνικής ευημερίας.
Η «συνταγή επιτυχίας» του marketing συνίσταται στο γεγονός ότι εφήρμοσε μεθόδους διάγνωσης των αναγκών των καταναλωτών και ταχείας προσαρμογής των επιχειρήσεων, προκειμένου αυτές να είναι σε θέση να ικανοποιήσουν τις νέες ανάγκες των καταναλωτών.
Έτσι, το marketing έγινε η «πυξίδα» των επιχειρήσεων, οι οποίες – με βάση τις έρευνες αγοράς και καταναλωτών - προχωρούσαν σε επενδύσεις, δημιουργούσαν νέες υπηρεσίες και προϊόντα, απασχολούσαν νέο εξειδικευμένο προσωπικό, κλπ.
Από κοινωνικής και πολιτικής πλευράς το marketing αποτέλεσε μια «διαχρονική επανάσταση», καθώς:
Η συνεχής αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών και η πρωτοφανής πιστωτική επέκταση μέσω καταναλωτικών, στεγαστικών και άλλων δανείων, πιστωτικών καρτών κλπ, σε συνδυασμό με τη ραγδαία ανάπτυξη της διαφήμισης, οδήγησαν στην «Κοινωνία της Αφθονίας». Πριν από μερικές δεκαετίες η «μόδα» απευθυνόταν σε πολύ λίγους καταναλωτές και σε λίγες χώρες. Αντίθετα, σήμερα η «μόδα» επεκτείνεται ταχύτατα σε τεράστιες μάζες καταναλωτών και σε πολλές δεκάδες χώρες.
Επιτρέψτε μου, όμως, να εκφράσω και μερικές προσωπικές σκέψεις με βάση τη σημερινή διεθνή πραγματικότητα.
Είναι γεγονός ότι βιώνουμε σήμερα τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση ολόκληρης της μεταπολεμικής περιόδου και κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει πότε θα υπάρξει ανάκαμψη ή – κάτι που όλοι απευχόμαστε – μήπως μπούμε σε μια νέα, ακόμη μεγαλύτερη ύφεση.
Η πρόσφατη κρίση ανέδειξε τις αδυναμίες του καπιταλιστικού συστήματος καθώς και κάτι περισσότερο, τον τρόπο της ενιαίας και ταυτόχρονης αντίδρασης των καταναλωτών όταν βρίσκονται μπροστά στον κίνδυνο μη ομαλής αποπληρωμής των χρεών τους:
Η κατάρρευση διεθνών τραπεζικών, ασφαλιστικών και βιομηχανικών «κολοσσών» υπαγορεύουν την ανάγκη αναθεώρησης πολλών «δογμάτων» και ουσιαστικής κριτικής των πολιτικών marketing οι οποίες ακολουθήθηκαν στα τελευταία χρόνια με καταστρεπτικές συνέπειες για ένα πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων.
Θέλω να αναφέρω μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα αλόγιστης επέκτασης:
Κοινά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που βρίσκονται σήμερα με πολλά οικονομικά προβλήματα είναι ότι: